אתה כאן

כל מחנות כרוביו

כל מחנות כרוביו

כל מחנות כרוביו

כָּל מַחֲנוֹת כְּרוּבָיו      בָּרְכוּ אֵל וְלִשְׁמוֹ

הוֹדוּ בְסוֹד אֲהוּבָיו     כָּל עֶצֶם לְעַצְמוֹ

נוֹרָא בְכָל סְבִיבָיו       אִישׁ לוֹ מִמְּקוֹמוֹ

אֶשְׁתַּחֲוֶה בְשָׁפְכִי       שִׂיחִי תַחֲנוּנַי

וּמְשָׁרְתָיו בְּבָרְכִי        נַפְשִׁי אֶת יְהֹוָה.


הפיוט הזה מושר בעיקר במערב אלג'יריה והוא נאמר כ"רשות", כלומר מעין הקדמה ובקשה לפני תפילת ערבית של יום טוב, לכן הבית האחרון מסיים במילים "ומשרתיו בברכי נפשי את ה'", כלומר לפני אמירת "ברכו את ה' המבורך".

פירוש

כל מחנות כרוביו – כלומר, מלאכי שמיים. ברכו אל ולשמו – ע"פ הפס' "שִׁירוּ לַיהוָה בָּרֲכוּ שְׁמוֹ" (תהלים צו,ב).

הודו בסוד אהוביו – הכוונה לתפילת הודיה בסוד, כלומר בחבורה של אהובי האל (השוו למשל – "בְּסוֹד יְשָרִים וְעֵדָה"; תה' קיא,א). כל עצם לעצמו – כל אחד ואחד. הביטוי לקוח מיחזקאל לז, ז, שם במשמעות אחרת.

נורא בכל סביביו – האל "נורא", כלומר משרה מסביבו יראה. שני הבתים מושפעים ללא ספק מלשון משורר תהלים "אֵל נַעֲרָץ בְּסוֹד-קְדֹשִים רַבָּה וְנוֹרָא עַל-כָּל-סְבִיבָיו" (פט,ח). איש לו ממקומו – על-פי הפס' "וְיִשְׁתַּחֲווּ-לוֹ אִישׁ מִמְּקוֹמוֹ כֹּל אִיֵּי הַגּוֹיִם" (צפניה ב,יא).

אשתחוה בשפכי שיחי תחנוני – כאן באה לידי ביטוי תחושת הקטנות של המשורר, שגם על מנת להתפלל לאלוהיו הוא צריך הכנה מוקדמת, ממש כפי שאומר משורר תהלים "וַאֲנִי בְּרֹב חַסְדְּךָ אָבוֹא בֵיתֶךָ אֶשְׁתַּחֲוֶה אֶל-הֵיכַל-קָדְשְׁךָ בְּיִרְאָתֶךָ" (ה,ח).

ומשרתיו בברכי נפשי – גם כאן יש השפעה מתהלים "בָּרֲכוּ יְהוָה כָּל-צְבָאָיו מְשָׁרְתָיו עֹשֵׂי רְצוֹנוֹ" (קג,כא). וכמובן בית זה מתקשר גם למזמור קד, הנאמר בתפילת ערבית של ראש חודש.