עֲנֵנוּ

עֲנֵנוּ אֶלֹהֵי אַבְרָהָם עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ וּפַחַד יִצְחָק עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ אֲבִיר יַעֲקֹב עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ מָגֵן דָּוִד עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רָצוֹן עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת צָרָה עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ הָעוֹנֶה בְּעֵת רַחֲמִים עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ אֱלֹהֵי הַמֶּרְכָּבָה עֲנֵנוּ.
[עֲנֵנוּ אֱלָהָא דְּמֵאִיר עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ בִּזְכוּתֵיהּ דְּבַר יוֹחַאי עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ מִשְׂגָּב הָאִמָהוֹת עֲנֵנוּ.
עֲנֵנוּ עֶזְרַת הַשְּׁבָטִים עֲנֵנוּ.]
עֲנֵנוּ רַחוּם וְחַנּוּן עֲנֵנוּ.

מחבר הפיוט אינו ידוע, והוא מהפיוטים הקדומים והנפוצים ביותר בתפילת הסליחות. נושאו העיקרי של הפיוט הוא בקשה מהאל כי יענה לתפילת עם ישראל, והמוטיב החוזר בו הוא "עננו", זאת לפי תפילת אליהו על הר הכרמל: "עֲנֵנִי יְהֹוָה עֲנֵנִי" (מלכים א יח,לז). פיוט זה נפוץ בקרב הקהילות הספרדיות ולחנו הוא במקאם עג'ם, נהוג שכל בית מבוצע על ידי אחד המתפללים והקהל עונה אחריו בשירת מענה. במהלך השנים נוספו קטעי "עננו" שאינם מקוריים, כמו "אלהא דמאיר, עזרת השבטים" ויש כאלה המוסיפים לפי טעמם.

אלוהי אברהם, ופחד יצחק – שני ביטויים אלו נאמרו על ידי יעקב אבינו כאשר הוא בא בדברי ויכוח עם חמיו לבן בבראשית לא,מב. אביר יעקב – בברכת יעקב אבינו ליוסף בנו נאמר ביטוי זה (בראשית מט,כד) ופירוש המילה אביר הוא "רועה" והביטוי מיוחס לאל ששמר על יעקב כמו שומר העדר וכפי המשך הפסוק "רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל". מגן דוד – האל הוא המגן על דוד המלך, כפי שאומר דוד בשירתו: "וַתִּתֶּן לִי מָגֵן יִשְׁעֶךָ (שמואל ב כב,לו) וכן בתהלים: "וְאַתָּה יְהֹוָה מָגֵן בַּעֲדִי" (ג,ד). העונה בעת רצון – בשעה שהתפילות מתקבלות לפניו, וכדברי ישעיהו הנביא: "כֹּה אָמַר יְהֹוָה בְּעֵת רָצוֹן עֲנִיתִיךָ" (מט,ח). העונה בעת צרה – התכונה הזו מיוחסת לאל במקומות שונים במקרא, למשל בירמיהו יד,ח: "מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה". אלוהי המרכבה – דימוי האל הרוכב בשמים על מרכבה מופיע אצל הנביאים, למשל אצל ישעיהו: "כִּי הִנֵּה יְהֹוָה בָּאֵשׁ יָבוֹא וְכַסּוּפָה מַרְכְּבֹתָיו" (סו,טו); ובדומה לכך אצל ירמיהו: "הִנֵּה כַּעֲנָנִים יַעֲלֶה וְכַסּוּפָה מַרְכְּבוֹתָיו" (ד,יג); וביתר פירוט בחזון המרכבה של זכריה הנביא: "וָאָשֻׁב וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֶרְאֶה וְהִנֵּה אַרְבַּע מַרְכָּבוֹת יֹצְאוֹת מִבֵּין שְׁנֵי הֶהָרִים" (ו,א). מכאן התפתח עולם המושגים המסתורי שנקרא "מעשה מרכבה". אלהא דמאיר – אלוהי רבי מאיר, התנא המפורסם בעל הנסים, תלמידו של ר' עקיבא, שמסופר עליו בתלמוד (מסכת עבודה זרה, יח ע"א-יח ע"ב) שכאשר הלך להציל את גיסתו מיד הרומאים, הבטיח לשומר הרומאי שסייע לו שאם יאמר "אלהא דמאיר ענני" הוא יינצל מידי השלטונות וכך היה. בזכותיה דבר יוחאי – בזכות התנא רבי שמעון בר יוחאי, שגם הוא היה מפורסם במעשי ניסים. משגב האמהות – משגב הוא מבנה מבוצר וגבוה, כאן בהשאלה האל מגן ועוזר בזכות האמהות. עזרת השבטים – כיוון שהוזכרו האבות והאמהות, מוזכרת גם התוספת של שבטי ישראל. רחום וחנון – ממידותיו הנעלות של האל, כפי שהוא מתגלה בפני משה רבנו במדבר: "וַיַּעֲבֹר יְהֹוָה עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא יְהֹוָה יְהֹוָה אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת" (שמות לד,ו).