יקרבנו

יקרבנו

יְקָרְבֵנוּ ה' לַעֲבוֹדָתוֹ אֶל בֵּית הַמִּקְדָּשׁ
לְמַעַן זְכוּת אֲבוֹתֵינוּ.
אָב רַחְמָן קָרֵב זְמָן, קָרֵב זְמָן אֶל נֶאֱמָן

אֵין כָּמוֹךָ ה' מַהֵר בְּנֵה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ
וְנֲעֲשֵׂה אֶת־עוֹלוֹתֵינוּ.
אָב רַחְמָן קָרֵב זְמָן, קָרֵב זְמָן אֶל נֶאֱמָן

וְהַצִּילֵנוּ ה' מִזְּדִים עוֹשֵׂי רִשְׁעָה
עַל יַד דָּוִד מְשִׁחֵנוּ.
אָב רַחְמָן קָרֵב זְמָן, קָרֵב זְמָן אֶל נֶאֱמָן

שַׂמְּחֵנוּ ה' עִם מָשִׁיחַ דָּוִד בֶן יִשַּׁי
וְקַבֵּץ גָלֻיּוֹתֵינוּ.
אָב רַחְמָן קָרֵב זְמָן, קָרֵב זְמָן אֶל נֶאֱמָן

עֵת לַעֲשׂוֹת לַה' בַעֲמָלֵק נֳקמָה
כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לַאֲבוֹתֵינוּ.
אָב רַחְמָן קָרֵב זְמָן, קָרֵב זְמָן אֶל נֶאֱמָן


מחבר הפיוט אינו ידוע. הפיוט מושר בקהילות מערב אלג'יריה בימי חג הפורים.
לפיוט חמישה בתים המחולקים כל אחד לשלוש צלעות, כאשר הצלע השלישית חוזרת כפזמון בכל הבתים. בבית הראשון ובבית האחרון הפניה אל האל היא בגוף שלישי ולא בצורה ישירה ואילו בבתים האמצעיים הפניה היא ישירה – אין כמוך, והצילנו, שמחנו.
תוכן הפיוט עוסק בשאיפה לגאולה והפזמון החוזר מעיד על כך: קרב זמן… ניתן לראות שהמחבר שילב קטעי פסוקים בשיר אבל הוא חיבר גם כמה מטבעות תפילה, כמו: ונעשה את עולותינו, זדים עושי רשעה, שמחנו ה', וקבץ גלויותינו.
בבית הראשון מבקש המשורר שהאל יחזיר את עמו לעבודת הקרבנות בבית המקדש, בזכות האבות. הבית השני הוא בעל רעיון דומה. בבית זה הביטוי אין כמוך לקוח מתהלים פו,ח: "אֵין כָּמוֹךָ בָאֱלֹהִים אֲדֹנָי וְאֵין כְּמַעֲשֶׂיךָ". ויתכן שהמחבר הושפע מהפיוט "מי כמוך ואין כמוך" שחיבר ר' יהודה הלוי לפורים.
בבית השלישי מבקש המשורר שהאל יציל את עמו מיד הרשעים, כשכוונתו לאוייבי ישראל מבין אומות העולם. והצילנו… – שילוב של שני פסוקים: "וְקַבְּצֵנוּ וְהַצִּילֵנוּ מִן הַגּוֹיִם" (דברי הימים א טז,לה);  "וְהָיוּ כָל זֵדִים וְכָל עֹשֵׂה רִשְׁעָה קַשׁ" (מלאכי ג,יט). הגאולה תעשה על-ידי המשיח, וכך בבית הבא – עם ישראל ישמח עם בוא המשיח וקיבוץ הגלויות.
הבית האחרון עוסק בנקמה בעמלק, רעיון המופיע כבר במקרא: "כִּי-יָד עַל-כֵּסְיָהּ מִלְחָמָה לַיהוָה בַּעֲמָלֵק" (שמות יז,טז). עת לעשות לה' – ציטוט מתהלים קיט,קכו. כנראה בגלל העיסוק של הבית האחרון בעמלק נקלט הפיוט בעדת יוצאי מחוז אורן (ווהראן) שבאלג'יריה דווקא בחג הפורים.

 


בטח יעניין אותך לקרוא