אתה כאן

שחי לאל יחידה

שחי לאל יחידה

שחי לאל יחידה

מילים: שלמה אבן גבירול

שְׁחִי לָאֵל, יְחִידָה הַחֲכָמָה,

וְרוּצִי לַעֲבֹד אוֹתוֹ בְּאֵימָה,

לְעוֹלָמֵךְ פְּנֵי לֵילֵךְ וְיוֹמֵךְ,

וְלָמָּה תִרְדְּפִי הֶבֶל וְלָמָּה?

מְשׁוּלָה אַתְּ בְּחַיָּתֵךְ לְאֵל חַי,

אֲשֶׁר נֶעְלָם כְּמוֹ אַתְּ נַעֲלָמָה.

הֲלֹא אִם יוֹצְרֵךְ טָהוֹר וְנָקִי –

דְּעִי, כִּי כֵן טְהוֹרָה אַתְּ וְתַמָּה.

חֲסִין יִשָּׂא שְׁחָקִים עַל זְרֹעוֹ –

כְּמוֹ תִשְׂאִי גְוִיָּה נֶאֱלָמָה.

זְמִירוֹת קַדְּמִי, נַפְשִׁי, לְצוּרֵךְ

אֲשֶׁר לֹא שָׂם דְּמוּתֵךְ בָּאֲדָמָה.

קְרָבַי, בָּרְכוּ תָמִיד לְצוּרְכֶם

אֲשֶׁר לִשְׁמוֹ תְהַלֵּל כֹּל נְשָׁמָה.

אחד הפיוטים הידועים ביותר של אבן גבירול. בראשי הבתים רמוז שמו – שלמה חזק.

הפיוט עוסק בקשר בין נשמת האדם לבוראה – המשורר  אומר לה שעליה להיכנע לפני הבורא ולעבוד אותו ביראה. הבית האחרון מסתיים במילים "כל נשמה" וזה מרמז על סוג הפיוט – רשות לקטע התפילה "נשמת כל חי" הנאמר בשחרית של שבת.

הפיוט מוכר מאוד בלחנים שונים במסורות צפון אפריקה, ובשירת הבקשות של יהודי מרוקו בפרשת תולדות בנובת אל-אצביהאן ובפרשת יתרו בנובת גריבת אל חוסיין.

פירוש

שחי – השתחווי. יחידה החכמה – הנפש העליונה.

משולה את וכו' – התכונות הדומות בנשמה ובבורא העולם המובאות כאן – יסודן בדרשה הכתובה בתלמוד הבבלי, מסכת ברכות דף י עמוד ב. צמד המילים "ברכי נפשי" חוזר בכל ספר תהלים חמש פעמים. בגמרא דרשו זאת להשוואת תכונות מיוחדות ומשותפות לאל ולנשמה. אבן גבירול משתמש בשיר זה ב-3 תכונות הנזכרות שם: שניהם רואים ואינם נראים – "נעלמים"; שניהם טהורים; קיימת תלות של העולם ושל הגוף באל ובנשמה בהתאמה.

בחייתך – בזמן שאת חיה.

חסין – כינוי לאל, לשון גבורה. ישא שחקים – דימוי לכוחו של האל, ומבחינה פילוסופית-דתית לתלותו של העולם בבורא.

גוייה נאלמה – גוף האדם. המשורר משווה בין האל הנושא את העולם הדומם לבין נשמה הנושאת את הגוף חסר החיים.

דמותך באדמה – מאחר שהנשמה שייכת לעולם העליון.

קרביי ברכו… – על-פי הפסוק "בָּרֲכִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה וְכָל קְרָבַי אֶת שֵׁם קָדְשׁוֹ" (תהלים קג,א).


בטח יעניין אותך לקרוא