top of page
צורות גרפיות1.png

דְּרוֹר יִקְרָא

צורות גרפיות1.png

מילים: דונש בן לברט

שירו המפורסם ביותר של דונש בן לברט, מחשובי משוררי תור הזהב של יהודי ספרד ומאבות הבלשנים. הוא הראשון שכתב בעברית פיוטים הדומים בצורה ובמבנה לשירה הערבית בת זמנו. בראש ארבעה משישה בתי השיר רמוז שמו של המשורר באקרוסטיכון.
שירו זה של דונש עוסק במנוחת השבת ובאיסור עשיית מלאכה ביום זה מחד גיסא, ובתגמול של השומרים עליה מאידך.
המשורר מבקש מהאל שיגאל את עם ישראל ממשעבדיהם – הנצרות והאיסלאם – ויעשה בהם נקמה.
שיר זה התחבב על כלל עדות ישראל, לכן יש לו לחנים רבים מאוד.

פס הפרדה.png

​דְּרוֹר יִקְרָא לְבֵן וּלְבַת,
וְיִנְצָרְכֶם כְּמוֹ בָבַת,
נְעִים שִׁמְכֶם וְלֹא יָשְׁבַּת,
שְׁבוּ נוּחוּ בְּיוֹם שַׁבָּת!

דְּרֹשׁ נָוִי וְאוּלָמִי,
וְאוֹת יֶשַׁע עֲשֵׂה עִמִּי,
נְטַע שׂוֹרֵק בְּתוֹךְ כַּרְמִי –
שְׁעֵה שַׁוְעַת בְּנֵי עַמִּי.

דְּרֹךְ פּוּרָה בְּתוֹךְ בָּצְרָה,
וְגַם בָּבֶל אֲשֶׁר גָּבְרָה,
נְתֹץ צָרַי בְּאַף עֶבְרָה,
שְׁמַע קוֹלִי בְּיוֹם אֶקְרָא.

אֱלֹהִים, תֵּן בְּמִּדְבָּר הָר,
הֲדַס שִׁטָּה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר,
וְלַמַּזְהִיר וְלַנִּזְהָר,
שְׁלוֹמִים תֵּן כְּמֵי נָהָר.

הֲדֹף קָמַי, אֵל קַנָּא,
בְּמוֹג לֵבָב וּבִמְגִנָּה,
וְנַרְחִיב פֶּה, נְמַלֵּא נָא,
לְשׁוֹנֵנוּ לְךָ רִנָּה.

דְּעֶה חָכְמָה לְנַפְשֶׁךָ,
וְהִיא כֶתֶר לְרֹאשֶׁךָ,
נְצֹר מִצְוַת קְדֹשֶׁךָ,
שְׁמֹר שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ!

דרור יקרא – הקדוש ברוך הוא יקרא דרור. וינצורכם – וישמרכם. כמו בבת – בבת עין; השימוש בצורת הנסמך במקום הנפרד מצוי אצל משוררי ימי הביניים. נעים שמכם – על פי תהילים קלה,ג: "זַמְּרוּ לִשְׁמוֹ כִּי נָעִים". צורת הנסמך "נְעִים" במקום הנפרד היא לצורך המשקל.

דרוש נווי ואולמי – בית המקדש. אות – סימן, נס. נטע שורק בתוך כרמי – על פי ישעיהו ה,ב: "וַיְעַזְּקֵהוּ וַיְסַקְּלֵהוּ וַיִּטָּעֵהוּ שֹׂרֵק"; המשורר מבקש מהאל שייטע בתוך כרמו גפן טובה, והנמשל לבניין המקדש בירושלים.

דרוך פורה – פורה היא גת לדריכת יין, וישעיהו מנבא על אדום: "פּוּרָה דָּרַכְתִּי לְבַדִּי וּמֵעַמִּים אֵין אִישׁ אִתִּי" (סג,ג). בתוך בצרה – בירת אדום, ע"פ בראשית לו,לג: "וַיָּמָת בָּלַע וַיִּמְלֹךְ תַּחְתָּיו יוֹבָב בֶּן זֶרַח מִבָּצְרָה". כאן היא מסמלת את האומות הנוצריות. וגם בבל אשר גברה – בקרב היהודים דוברי ערבית בבל היא בגדד, בירת הממלכה הערבית-מוסלמית. גברה – על ישראל. באף עברה בזעם.

במדבר הר – כלומר במדבר הררי. הדס, שיטה, ברוש, תדהר – צמיחת עצים במדבר זו אחד מסימני הגאולה, לפי ישעיהו מא,יט: "אֶתֵּן בַּמִּדְבָּר אֶרֶז שִׁטָּה וַהֲדַס וְעֵץ שָׁמֶן אָשִׂים בָּעֲרָבָה בְּרוֹשׁ תִּדְהָר וּתְאַשּׁוּר יַחְדָּו". ולמזהיר – לפי שמות יח,כ: "וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת". ולנזהר – על פי תהילים יט,יב: "גַּם עַבְדְּךָ נִזְהָר בָּהֶם בְּשָׁמְרָם עֵקֶב רָב". שלומים תן כמי נהר – על פי ישעיהו סו,יב: "כִּי כֹה אָמַר יְהֹוָה הִנְנִי נֹטֶה אֵלֶיהָ כְּנָהָר שָׁלוֹם".

הדוף קמיי – לפי שיטתו של דונש יש לקרוא כאילו היו"ד מנוקדת בשווא נע: קָמַ-יְ. במוג לבב ובמגינה – בפחד ובדיכאון, לפי איכה ג,סה: "תִּתֵּן לָהֶם מְגִנַּת לֵב תַּאֲלָתְךָ לָהֶם". ונרחיב פה, נמלא נא – על פי תהילים פא,יא: "הַרְחֶב פִּיךָ וַאֲמַלְאֵהוּ". לשוננו לך רינה – על פי תהילים קכו,ב: "אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה".

דעה חוכמה לנפשך – בעבור נפשך החיה לנצח, על פי משלי כד,יד: "כֵּן דְּעֶה חָכְמָה לְנַפְשֶׁךָ אִם מָצָאתָ וְיֵשׁ אַחֲרִית". שמור שבת קודשך – לפי שיטת דונש יש לקרוא כאילו התי"ו מנוקדת בשווא נע: שַׁבַּ-תְ קָדְשֶׁךָ.

פס הפרדה.png
קהילות שרות_לוגו1.png

כל הזכויות שמורות לקהילות שרות | 2002-2024

ornament.jpg
bottom of page